Todd Solondz (15 oktober 1959) is een Amerikaanse
onafhankelijke filmscenarioschrijver en regisseur, bekend om zijn stijl van
donkere, tot nadenken stemmende, sociaal bewuste satire. Solondz is alom
geprezen voor zijn onderzoek naar de donkere onderbuik van de middenklasse in
Amerikaanse voorsteden, een weerspiegeling van zijn eigen achtergrond in New
Jersey. Zijn werk omvat Welcome to the Dollhouse (1995), Happiness (1998),
Storytelling (2001), Palindromes (2004), Life During Wartime (2009) en Dark
Horse (2012).
Solondz werd geboren in Newark, New Jersey. Hij schreef
verschillende scenario's tijdens zijn werk als bezorger voor de Writers Guild
of America. Solondz behaalde zijn bachelor-diploma Engels aan Yale en studeerde
daarna het MFA-programma Film en Televisie aan de New York University.
Tijdens de vroege jaren ‘90, werkte Solondz als docent
‘Engels als tweede taal’ voor Russische immigranten, een ervaring die hij heeft
beschreven als ‘sterk belonend’. In zijn film Happiness blijkt Joy een soortgelijke ervaring traumatisch te
vinden. Het leidt er bij haar toe dat ze meer sympathie voor arbeidersstakingen heeft.
Solondz is een atheïst. In het artikel "Is
er een God?", beantwoordde hij de vraag als volgt: ‘Nou, ik ben een
atheïst, dus ik denk niet echt dat er een God is. Maar het is best mogelijk dat
ik ernaast zit’.
Vroege films
Een van Solondz's korte films, Schatt's Last Shot, is
gemaakt in 1985. De hoofdrolspeler is een jongen die aan de Stanford University wil studeren,
maar zijn gymleraar heeft een hekel aan hem. De leraar wijst hem af omdat hij
er niet in slaagt te scoren. Hij heeft geen geluk bij het meisje van zijn
dromen.
In 1989 schreef en regisseerde Solondz Fear, Anxiety &
Depression, een episodische komedie over de jonge toneelschrijver Ira (gespeeld
door Solondz) en zijn frustrerende interacties met het andere geslacht. De film
bevat een aantal muzikale intermezzo's, waaronder drie nummers geschreven voor
de film. Stanley Tucci verschijnt in een van zijn eerste rollen als een oude, onaardige bekende van Ira.
Speelfilms
Welcome to the Dollhouse
De frustraties over zijn eerste project leidden ertoe dat
Solondz geen bemoeienis meer met filmindustrie wilde hebben. Ruim vijf jaar
later drong een bevriende advocaat erop aan het toch nog eens te proberen. Hij
gaf hem het vooruitzicht zijn volgende project gedeeltelijk te financieren; dit
leidde tot Welcome to the Dollhouse, met als klinkend resultaat de Grand Jury
Prize op het Sundance Film Festival. De donkere komedie volgt de groeipijnen
van Dawn Wiener, een bebrild en verlegen meisje dat genadeloos wordt gepest op
school en thuis afwisselend minachting en verwaarlozing te verduren krijgt. De
film wijkt af van zijn eerdere films over adolescenten, vanwege de complexe
karakterisering. Solondz geeft een sympathieke uitbeelding van de pester antagonist
Brandon, en zijn afbeelding van Dawn, de ogenschijnlijke protagonist en het
slachtoffer van het verhaal, toonde haar als zeer gebrekkig en soms wreed. De
film was een groot succes bij de critici, maar was matig succesvol bij het
publiek. Welcome to the Dollhouse was wel een festivalsucces, met vertoningen
over de hele wereld.
Happiness
Solondz's volgende werk was Happiness (1998), een zeer
controversiële film door het behandelen van thema’s als verkrachting, pedofilie,
zelfmoord en de moord op een bizarre seksuele telefoonbeller. Nadat de
oorspronkelijke distributeur Oktober Films de film liet vallen, werd de distributie overgenomen door Good Machine Releasing. De film ontving talloze
onderscheidingen, waaronder de International Critics Prize aan het Filmfestival
van Cannes.
Storytelling en Palindromes
In 2001 verscheen Storytelling op het filmfestival van
Cannes. Het is een film uit twee delen, getiteld "Fiction" en
"Non-fiction." De twee verhalen delen gemeenschappelijke thematische
elementen, maar gaan daarmee op een autonome manier om. Solondz gebruikte deze
vorm omdat hij ‘een frisse structuur wilde vinden, een verse vorm, en een
andere manier van het aanpakken van identiek geografisch materiaal’. Toen
Solondz zijn film vertoonde aan het MPAA
, kreeg hij te horen dat hij een scène met expliciete seks tussen een blanke vrouw
en een zwarte man moest verwijderen, als hij een andere leeftijdsclassificatie
wilde krijgen. Door een clausule in
Solondz' contract, werden de censoren gedwongen de scène aan te passen door een
heldere, rode doos voor de acteurs te plaarsen. "Voor mij is het een grote
overwinning een grote rode doos tonen, de eerste rode doos in een studiofilm. Dat zegt ons: Het is niet toegestaan om dit te zien in ons land." Solondz
verwijderde overigens een deel van de film (een seksscène tussen
twee mannelijke acteurs).
Solondz' volgende film, Palindromes (2004), deed menige wenkbrauw optrekken door onderwerpen aan te roeren, als kindermishandeling, verkrachting en
abortus. De film werd grotendeels gefinancierd door de filmmaker zelf. Net als alle
vorige films speelt Palindromes in een buitenwijk van New Jersey. De film werd
zonder rating uitgebracht in de Verenigde Staten.
Life During Wartime
Life During Wartime (voorheen bekend als Forgiveness) werd
geproduceerd door John Hart en Evamere Entertainment en uitgebracht in 2009.
Solondz noemt de film een pendant van Happiness en Welcome to the Dollhouse.
Life During Wartime heeft dezelfde rollen als in de twee eerdere films, alleen
worden ze gespeeld door andere acteurs en met ontbrekende continuïteit. In deze
film zien we rollen van Ally Sheedy , Renée Taylor, Paul Reubens, Ciarán Hinds,
Shirley Henderson, Michael Lerner, Michael Kenneth Williams, Rich Pecci,
Charlotte Rampling, Paris Hilton, Allison Janney en Chris Marquette. De film
debuteerde op het Telluride Film Festival in september 2009; hij werd
genomineerd voor de Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië in
augustus-september 2009, en won het de Osella-award voor Beste Scenario.
Dark Horse
In juli 2010 rondde Solondz het script af van zijn volgende
film, Dark Horse , die werd gefilmd in de herfst van 2010. Tot Solondz' verbazing werd het script direct geaccepteerd door de Creative Artists Agency.
Solondz merkte op dat hij zich realiseerde dat dit kwam, omdat "..er geen
verkrachting, kindermishandeling en masturbatie in zaten, en toen dacht ik,
'waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht’). Op 5 september 2011 werd Dark
Horse gepresenteerd op het Filmfestival van Venetië . Op 14 oktober 2011
beleefde Dark Horse zijn Europese première op het Filmfestival van Londen. De
film ontving gemengde reacties. Op 23 april 2012 werd Dark Horse aangekondigd
als de Closing Night selectie voor Maryland Film Festival 2012.
De laatste jaren
Op 19 december 2009 werd Solondz benoemd als
adjunct-professor aan de Universiteit van New York's Tisch School of the Arts ;
Hij wisselt per semesters tussen de campus in New York en het zusterprogramma
van Tisch Asia in Singapore. Hij doceert Regisseren en Script schrijven.
Bron: Wikipedia
Geen opmerkingen:
Een reactie posten