29 april 2013
Bernard Herrmann
Hij was de man achter de lage houtinstrumenten die Citizen Kane openden, de snerpende violen uitPsycho (1960) en de klagende saxofoon uit Taxi Driver (1976). Hermann was een van de meest originele en onderscheidende filmcomponisten. Hij begon al vroeg met componeren en won op 13-jarige leeftijd een compositiewedstrijd. Hij richtte op 20-jarige leeftijd zijn eigen orkest op. Nadat hij muziek had geschreven voor radiohoorspelen van Orson Welles, was hij de aangewezen man om Welles debuutfilm van muziek te voorzien. Direct daarna maakte hij de muziek voor Welles tweede film: The Magnificent Ambersons. Hij liet echter zijn naam van de titelrol verwijderen, nadat aanvullende muziek was toegevoegd zonder zijn (of Welles) toestemming. Herrmann was een was een productiefste filmcomponisten, die enkele van de meest memorabele composities produceerde voor Alfred Hitchcockfilms. Hij was een veeleisende perfectionist (hij was van mening dat de meeste regisseurs geen verstand van muziek hadden; hij negeerde met graagte hun instructies, zoals bij Alfred Hitchcocks Psycho). Hij beƫindigde zijn samenwerking met Hitchcock, nadat de muziek voor Torn Curtain (1966) werd afgewezen. Herrmann experimenteerde al vroeg met geluiden in films, zoals in The Day the Earth Stood Still (1951), waarin hij theremins (elektronisch instrument), piano's en hoorns gebruikte. Hij was adviseur bij de elektronische geluiden die door Oskar Skala werden gecreƫerd voor The Birds (1963). Zijn laatste compositie was die van Taxi Driver (1976). Herrmann stierf enkele uren nadat de muziek was opgenomen. Tenslotte schreef Herrmann de opera 'Wuthering Heights' en de cantate 'Moby Dick' (bron: IMDB).
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten