You, the Living bestaat uit 57 beelden die zijn uitgesmeerd over een
speelfilmlengte en met enorme aandacht voor detail zijn samengesteld.
Voor menigeen lijkt dit onconventioneel, maar het is juist de signatuur
van Zweed Roy Andersson. In een monumentaal pand in Stockholm heeft hij
de afgelopen jaren gewerkt aan zijn nieuwe reeks vignetten die, net als
de voorganger Songs from the Second Floor (2000), alles zegt over ‘het menselijk tekort’ - maar daarbij de humor niet schuwt.

De ellende is zó groot, dat een corpulente vrouw in het park spontaan in
een musicalnummer uitbarst en een tapijtverkoper begint te huilen omdat
zijn vrouw hem nogal knullig heeft uitgescholden. Ook zij stort
hierdoor tijdens het lesgeven jammerlijk in. Het klinkt allemaal niet
echt logisch, maar in het universum van
You, the Living is alles
gitzwart en gortdroog. Niks wekt daarom nog de verbazing. De figuranten
zitten niet alleen gevangen in een beklemmende omgeving, maar ook in het
kader van de
Songs from the Second Floor
en zijn nieuwste geesteskind zijn in ruime mate aanwezig, maar één
belangrijk onderscheid is de lichte bries van optimisme die door
You, the Living waait.
Voorheen leek de Apocalyps te naderen en was de mens tot wel erg wrede
daden in staat (zo liet Andersson zeven jaar geleden nog zijn personages
een meisje van een klif gooien in de ijle hoop een oneindige file te
verhelpen). Ditmaal is al het tragikomische euvel gewoon een
bijkomstigheid van het bestaan. Anderssons nieuwe film is dus op een
ander fundament gebouwd, niet langer is wreedheid de verbindende factor
tussen alle losstaande scènes, maar juist humor.
camera. Andersson doet hiermee de sfeer van zijn vorige
film volledig herleven. De overeenkomsten tussen
De wonderlijke taferelen raken soms het magisch-realistische en altijd
de juiste snaar: temidden het verdriet en incompetentie van de
personages blijft de relativering voelbaar. Een kapper die een gehaaste
zakenman net de verkeerde coupe geeft vreest nu niet voor represailles,
iets wat hij in het vorige universum van Andersson wel had moeten doen.
Het ongeluk is echter nog steeds de rode lijn en dat is maar goed ook.
Niemand zit te wachten op opbeurende films uit Zweden. Dat wil niet
zeggen dat
You, the Living alsnog een deprimerende film is of zo
bekeken moet worden. Roy Andersson laat zien dat zelfs het meest wrange
moment door humor vergezeld wordt.
Alle technische finesse ten spijt had er meer van de slotakte gemaakt
kunnen worden. Ook hier is het onvermijdelijk de vergelijking met het
spirituele broertje te trekken: wat die film onvergelijkbaar veel beter
deed was het aanhouden van een consistente toon. In het onvergetelijke
eindshot stond de uitgezakte verkoper Kalle in een grijs landschap en
werd hij letterlijk door spoken vergezeld. Het was Edvard Munch op het
witte doek. Aan het einde van
You, the Living zweven wat
vliegtuigen rond en kijkt iedereen naar de hemel. Het is jammer dat
Andersson hier zo duidelijk wil laten zien dat alles echt wel goed komt.
Na anderhalf uur zo hard te hebben gelachen om andermans leed - en
daarmee ook om onszelf, was die boodschap allang duidelijk.
Bron: Film Totaal
Geen opmerkingen:
Een reactie posten